Als een bezoeker op je website komt, hoe goed leert hij of zij jou dan kennen? Wat voor gevoel krijgt je bezoeker op jouw site? Als je af gaat op de eerste indruk die jouw website levert, welke indruk is dat dan?

Je website is je online visitekaartje. Het is de portal tussen jouw onderneming en je (potentiële) klant. Hoe beter het eerste contact, hoe makkelijker het toekomstige contact.

In deze blog gaan we in op 10 manieren om je homepage aantrekkelijker te maken voor je bezoekers zodat ze zich inschrijven op jouw mailinglijst. Want op dat moment kan je pas echt contact met ze leggen.

 

1.    Is het uiterlijk van je site nog actueel?

Is het design van je website belangrijk? Ja zeker. Een niet professioneel ogende website zorgt ervoor dat je klanten verliest. Iedereen die zegt dat uiterlijk er niet toe doet, zegt dat waarschijnlijk omdat hun eigen website niet op orde is of dat ze nog nooit hun site hebben vergeleken met een moderne site van hun concurrenten.

Doe eens mee met dit gedachtenvoorbeeld.

Je bent op zoek naar een fysiotherapeut. Je komt twee webpagina’s tegen waarvan je weet dat de fysiotherapeuten technisch even goed zijn. De ene site is ouderwets, slecht navigeerbaar, rommelig. De andere site is lekker modern, fris en makkelijk te begrijpen. Welke kies je? Het maakt toch niet uit? Natuurlijk maakt het wel uit! Een moderne site laat zien dat je je bezoekers serieus neemt en dat je de zaak op orde hebt. Dat straalt af op je praktijk.

De meeste websites zijn gebouwd in WordPress en jouw website waarschijnlijk ook. En deze WordPress site maakt gebruik van een ‘template’ Dit template is verantwoordelijk voor het uiterlijk van je website.

Doe jezelf een plezier. Kijk (nadat je deze blog hebt gelezen) nog eens naar het template dat je op je website gebruikt. Is dit een gratis goedkoop uitziende template of een professioneel betaalde template?

Het is vrij makkelijk om een nieuw WordPress template te installeren. Indien je op zoek gaat naar een nieuwe, zorg dan dat je professionele template kiest die ook regelmatig wordt onderhouden en geupdate.

Zelf gebruik ik voor mijn WordPress sites OptimizePress. Daarin bouw ik al mijn pagina’s. Het is ontzettend flexibel en je kan bijna alles, het nadeel is dat het een wat stijlere leercurve heeft. Als extra voordeel heeft het ingebouwde functionaliteiten voor het maken van online trainingen en membership sites. In mijn Gratis Optimizepress Training leg ik je uit hoe je dat kan doen.

Indien je een kant en klaar thema wilt gebruiken, kijk dan eens op Envato / Theme Forest.

 

2.    Responsive design

Responsive? Dat betekent dat je je website op je mobiele telefoon kan bekijken.

Probeer dat nu eens uit, direct. Pak je mobiel en ga naar je eigen website. Hoe ziet deze er uit? Is alles goed te lezen? Werken de menu’s? Werken de popup-vensters? Zijn alle plaatjes verkleind en goed zichtbaar?

Een alternatief is het scherm met de browser op je computer te verkleinen. Dan zie je direct hoe jouw site werkt in verschillende formaten.

Meer dan de helft van het online verkeer vindt nu plaats op een mobiel. Als jouw website daar niet op ingericht is, verlies je direct potentiële klanten.

Bij de keuze voor een nieuw template, let erop dat deze 100% mobile responsive is. De template OptimizePress dat ik gebruik is uiteraard 100% mobile repsonsive.

 

3.    Welke vraag beantwoord je?

Elke bezoeker van je website heeft onderbewust maar één vraag in zijn gedachte die jij moet beantwoorden.

Kun jij mij helpen?

Los van de vraag welk probleem hij heeft. Los van de vraag wat de oplossing nu precies is. Dit is de eerste vraag die je beantwoord wilt hebben.

Beantwoordt jouw website deze vraag?

In een eerdere blog ben ik hier diep op ingegaan. Lees en bekijk deze blog nog eens: De eerste vraag die je moet beantwoorden.

 

4.    Alle zooi moet weg

De meeste ondernemers willen van alles kwijt op hun homepage. Producten, Facebook kaders, Twitter feeds, teksten over wie ze zijn en hoeveel katten ze hebben, welke diploma’s ze hebben.

Laat ik het helder zeggen.

Je bezoeker is daar niet in geïnteresseerd! Alle zooi moet weg!

Zet op je homepage alleen het broodnodige. Alleen hetgeen dat nodig is voor je bezoeker om contact met je op te nemen.

Kijk eens naar je eigen website en stel jezelf de vraag bij ieder onderdeel dat je ziet: Draagt dit onderdeel DIRECT bij om een bezoeker contact met mij op te laten nemen? Als het antwoord nee is, verwijder het dan!

Ja maar… Mogen mijn blogs dan ook niet op mijn site? Goede vraag! Een blog draagt bij aan je expertise status, die kan je zeker inzetten. Maar niet bovenaan. Je blog is pas in tweede instantie interessant, voor de bezoeker die langer dan 3 seconden op je website blijft.

 

5.    Geef lucht

In de fotografie noemen we dat ‘negative space’. Dat is de ruimte die je leeg laat om andere zaken te accentueren. Ruimte op je website zorgt voor lucht bij je bezoeker. Rust in hun hoofd, omdat ze je website makkelijker kunnen doorgronden.

Een titel die omringt is door veel tekst wordt veel slechter gelezen dan een titel met extreem veel ruimte er om heen.

Kijk eens naar de teksten op je website. Zijn deze echt nodig? Kan je dat hele verhaal ook in 1 zin zeggen? Zo ja, pas het aan. En geef de ruimte aan je bezoekers om te kunnen ademen.

 

6.    Above the fold

Met de informatie die hierboven staat wil ik dat je kijkt naar het bovenste gedeelte van je website. Dus, open je browser, open je website en doe verder niets.

Dit is het gedeelte van je homepage dat het meeste wordt bekeken. Dit is het gedeelte dat heet: above the fold. Boven de vouw.

Alles wat je hier ziet moet voldoende zijn om een bezoeker een potentiële klant te maken. Het moet beantwoorden aan de vraag uit tip 3. Lucht geven, bevrijd van alle onnodige informatie.

Vraag een willekeurig persoon eens naar dit gedeelte te kijken van je website. En vraag hem of haar na 3 seconden te beschrijven waar jouw site over gaat.

Als je test persoon de juiste antwoorden geeft, ben je goed op weg! Maar als je testpersoon zegt, geen idee, ik weet niet wat ik moet doen, is er nog werk aan de winkel!

 

7.    Goede lead magnet

De eerste stap om een bezoeker te verleiden om contact met je te leggen (direct of via je mailinglijst) is door ze iets te geven waar ze behoefte aan hebben.

Je geeft eerst iets van waarde. Een cadeau, weggever, giveaway, klantmagneet of lead magnet. Deze lead magnet moet aansluiten op de vraag van je klant uit tip 3.

In deze blog geef ik 10 verschillende Nederlandse lead magnet ideeën.

En om razendsnel aan de slag te gaan, download direct mijn lead magnet: ‘Hoe voorkom je de 10 grootste lead magnet fouten? Checklist voor zelfstandig ondernemers en zzp’ers’.

 

8.    Eén enkele actie vragen

Wat wil je dat je bezoeker op je homepage doet? Welke actie moet hij of zij ondernemen? Dat heet een Call-to-action.

Het allerbeste is dat je maar 1 call to action hebt. Een duidelijke oproep om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld – en dat adviseer ik je ook – het achterlaten van naam en emailgegevens in ruil voor je lead magnet.

De meeste websites hebben meerdere call to actions. Het is voor de bezoeker niet duidelijk wat ze nu eigenlijk moeten doen. Ze krijgen keuzestress en haken af.

Kijk eens naar je eigen site. Is het in één oogopslag duidelijk wat je van je bezoeker verwacht?

 

9.    Maak verbinding met je bezoeker met jouw verhaal

Alle voorgaande tips zien vooral op het uiterlijk van je homepage. Deze tip gaat over jou.

Wie ben jij als ondernemer en waarom wil en kan jij jouw bezoekers helpen? Kan je heel kort (in een paar woorden) uitleggen wat jouw verhaal is?

Gebruik dat ‘boven de vouw’.

Misschien kan je een video maken, of een foto tonen dat jouw verhaal visueel maakt.

 

10. Testimonials

Voorkom dat je jezelf te veel op de borst klopt. Je hoeft niet te zeggen welke diploma’s je hebt behaald of dat je succesvol bent. Laat anderen dat maar zeggen over jou. Dat komt een stuk geloofwaardiger over.

Vraag je klanten een testimonial te maken over jouw bedrijf, je producten of jij als persoon. Deze testimonials versterken jouw expertpositie en zijn zeer belangrijk op je homepage (en ook overige pagina’s).

Als je nog geen testimonials hebt, ga daar dan zo snel mogelijk achteraan en vraag het je bestaande klanten.

 

En nu verder?

De tips geven je vast genoeg houvast om nog eens kritisch naar je eigen homepage te kijken. Hoe goed is jouw homepage eigenlijk?

Bedenk dat je niet alles zelf hoeft te doen. Veel mensen huren een webbouwer in. De volgende keer dat je met jouw webbouwer praat, houd dan deze tips achter de hand. En vraag je webbouwer hier rekening mee te houden. Bedenk dat niet iedere webbouwer een online ondernemer is. (Kijk maar eens naar hun eigen website. Is dat een goed visitekaartje?)

 

Dit is het!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

 

Beter dat je klanten over je praten dan dat jij dat zelf doet Facebook kaders - daar zit je klant niet op te wachten Geef lucht - less is more voor je webdesign Kan je mij helpen


Leave a Reply

Your email address will not be published.